Eerste twee weekenden in Noorwegen - Reisverslag uit Porsgrunn, Noorwegen van Cees Keulen - WaarBenJij.nu Eerste twee weekenden in Noorwegen - Reisverslag uit Porsgrunn, Noorwegen van Cees Keulen - WaarBenJij.nu

Eerste twee weekenden in Noorwegen

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

24 Augustus 2014 | Noorwegen, Porsgrunn

Vervolg…

Hierbij een nieuw verslag. Op vrijdag 1 augustus zijn we eerst ’s ochtends naar het belastingkantoor geweest in Skien. Dat is een dorpje vlakbij Porsgrunn. Ik moest daar voor mijn werk een belastingkaart aanvragen. Hierna hebben we nog een rondje gereden door Skien en zijn we nog in een klein winkelcentrum geweest. Nadat we Skien even hadden bekeken, zijn we terug gegaan naar mijn kamer. Daar hebben we even gegeten en ’s middags zijn we Porsgrunn gaan verkennen. Het centrum van Porsgrunn is verder niet bijzonder groot. Er is een winkelstraat met een paar zijstraten. Verder is er ook een supermarkt, waar we ook naar binnen zijn geweest om boodschappen te doen. In Noorwegen hebben ze geen bekende (Nederlandse) producten. Verder moet je in Noorwegen zelf je brood door een snijmachine halen. Nadat we Porsgrunn hadden verkend zijn we doorgegaan naar de camping waar we nog hebben warm gegeten.
Op zaterdag zijn we een eindje wezen rijden. We hebben een tocht om het Telemarken kanaal gemaakt. Het Telemarkenkanaal is een kanaal met allemaal sluizensystemen. Deze sluizensystemen zijn ongeveer 150 jaar geleden gebouwd en de sluizen worden nog steeds op dezelfde manier geopend als 100 jaar geleden. Wij zijn bij het grootste sluizensysteem wezen kijken. Dit sluizensysteem is in het plaatsje Ulefoss. Het systeem bestond uit 6 sluisdeuren. Tussen de eerste en laatste sluisdeur was een hoogteverschil van ongeveer 25 meter, wat erg veel is. Toen wij er waren kwam er net een grote rondvaartboot door de sluis. Deze boot moest van hoog naar laag water. En even later kwam er een plezierbootje wat juist van laag naar hoog water moest. Dat was erg mooi om te zien. Ik heb er wat foto’s van gemaakt die je kan bekijken.
Op zondag zijn we naar het plaatsje Langesund geweest. Deze plaats ligt aan de kust op 15 km afstand van Porsgrunn. Daar hebben we nog de zee bekeken. Alleen was het op dat moment niet al te mooi weer, dus daar heb ik geen foto’s meer van gemaakt.
Het weekend erop heb ik Porsgrunn verder verkend. Ik ben onder andere naar de bibliotheek geweest. Verder heb ik nog een winkelcentrum bekeken. Daar hadden ze een bakker waar ik een gebakje heb geprobeerd. Alleen was dat gebakje helaas niet zo lekker. Ook ben ik naar Skien geweest. Daar staat namelijk een hele grote katholieke kerk die ik heb bekeken. Deze kerk was mooi om te zien. De kerk had glas in lood ramen en er waren een paar mooie schilderijen. Verder was er een heel groot orgel (zie foto’s).
Op zondag ben ik in de buurt van mijn kamer wezen wandelen. Er is een mooi fjord in de buurt waar je langs kunt lopen. Er lagen allemaal vrachtschepen in het fjord, want aan dit fjord ligt namelijk het industrieterrein van Porsgrunn. Dus daar moeten allemaal vrachtboten naar toe om te laden en te lossen.
Dit was het weer even voorlopig...


  • 25 Augustus 2014 - 19:13

    R.Schaapman:

    lieve Cees,
    leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien.
    Heb het goed!
    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Porsgrunn

Cees

Stage in Noorwegen.

Actief sinds 10 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1169
Totaal aantal bezoekers 3100

Voorgaande reizen:

29 Juli 2014 - 02 November 2014

Stage in Noorwegen

Landen bezocht: